باروری ابرها چیست و آیا باعث سیل در دبی شده است؟


طوفان باران در دبی، امارات متحده عربی، در روز چهارشنبه، 17 آوریل 2024.

یک راننده خودروی خود را پس از طوفان باران در دبی، امارات متحده عربی، در 17 آوریل رها می کند

کریستوفر پایک / بلومبرگ / گتی

بارش بی سابقه باران در شبه جزیره عربستان در هفته جاری باعث جاری شدن سیل در دبی و ابوظبی و همچنین سایر شهرهای ساحلی در امارات متحده عربی شد. آب و هوای شدید گمانه‌زنی‌هایی را در رسانه‌های اجتماعی ایجاد کرده است که آیا برنامه طولانی مدت بارورسازی ابرها در امارات متحده عربی نقشی داشته است. اما تقریباً به طور قطع بارور شدن ابرها نقش مهمی در سیل نداشت.

باران اخیر در شبه جزیره عربستان چقدر غیرعادی بود؟

در امارات متحده عربی، از زمان شروع رکوردها در سال 1949، این شدیدترین رویداد چنین بود. مطابق با از خبرگزاری دولتی امارات بین 15 و 16 آوریل، چندین نقطه از کشور در 24 ساعت بیشتر از میزان معمول در یک سال بارندگی داشت. باران های سیل آسا برای منطقه بیابانی غیرمعمول است، اگرچه در امارات دیده نشده است باران شدید و سیل برای مثال در سال 2016

سیستم های زهکشی در شهرهای ساحلی امارات متحده عربی تحت تأثیر رواناب قرار گرفتند که منجر به جاری شدن سیل شد. تصاویر دراماتیکی از تاکسی هواپیماها از طریق آب ایستاده در فرودگاه بین المللی دبی به طور گسترده در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شده است.

در کشور همسایه عمان، بر اثر سیل کشته شدند حداقل 18 نفر بحرین، قطر و بخش هایی از عربستان سعودی نیز شاهد بارش غیرعادی باران بودند.

بارورسازی ابرها چیست و آیا در بارندگی شدید نقش دارد؟

بارورسازی ابرها روشی برای افزایش بارندگی است که بوده است از سال 1940. این شامل پاشیدن پودری مانند یدید نقره به داخل ابرها از هواپیما یا موشک یا سوزاندن آنها از ایستگاه های زمینی است. قطرات آب فوق سرد می توانند در اطراف این ذرات تشکیل شوند که سپس به صورت باران یا برف به زمین می افتند.

امارات متحده عربی یکی از بزرگترین برنامه های باروری ابرها را از سال 2002 در جهان حفظ کرده است. در تلاش برای افزایش منابع آب شیرین در منطقه خشک، هواپیماها به طور منظم ماموریت های باروری ابرها را انجام می دهند.

این گمانه زنی مبنی بر اینکه بارور شدن ابرها ممکن است در باران اخیر نقش داشته باشد، پس از آنکه یک هواشناس در مرکز ملی هواشناسی امارات متحده عربی (NCM) تقویت شد. گفت اخبار بلومبرگ که هواپیماها در روزهای منتهی به طوفان ابرها را بر فراز کشور بارور کردند. با این حال، NCM بعداً در الف بیانیه که در طول طوفان بذری وجود نداشت.

در این بیانیه آمده است: «ما ایمنی افراد، خلبانان و هواپیماهای خود را بسیار جدی می گیریم. “NCM عملیات باروری ابرها را در طول رویدادهای شدید آب و هوایی انجام نمی دهد.”

حتی اگر پراکندگی ابرها در طول طوفان رخ داده باشد، حداکثر تأثیر جزئی بر میزان بارندگی و فقط در مناطق محلی داشته است. مقدار باران در چندین ایالت و تأثیر محدود ابرها به طور کلی نشان می دهد که تقریباً به طور قطع نقش مهمی ایفا نکرده است. او گفت: “هیچ فناوری موجودی وجود ندارد که بتواند این نوع بارش را ایجاد کند یا حتی به طور جدی تغییر دهد.” مارتن امباوم در دانشگاه ریدینگ انگلستان در a بیانیه.

وی خاطرنشان کرد: بارورسازی ابرها تاثیر چندانی بر ابرها نخواهد داشت که پیش‌بینی‌های پیش‌بینی‌شده باعث بارش باران در منطقه می‌شود. و این نشان می دهد که باروری ابرها اصلاً مؤثر است.

او می‌گوید: «بسیاری از ادعاهای موفقیت‌آمیز شارژ ابری اشتباه، از نظر علمی اشتباه یا کاملاً جعلی هستند. اندرو دسلر در دانشگاه A&M تگزاس این امر باعث می‌شود که بیشتر دانشمندان جوی نسبت به باروری ابرها تردید داشته باشند.

چه عوامل هواشناسی پشت باران بود؟

بارندگی شدید توسط یک طوفان بزرگ به نام سیستم همرفتی در مقیاس متوسط ​​ایجاد شد. سوزان گری در دانشگاه ریدینگ می‌گوید این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بسیاری از طوفان‌های تندری جداگانه با هم ادغام می‌شوند و یک سپر ابری بزرگ و سطح بالا را تشکیل می‌دهند.

پیش بینی ها حداقل یک هفته قبل از طوفان خطر سیل در منطقه را بالا پیش بینی کردند. نوشتن روی ایکسجف براردلی، هواشناس در WFLA-TV در فلوریدا، طوفان را به یک الگوی مسدود کننده ایجاد شده توسط یک جریان جت با حرکت آهسته مرتبط دانست.

آیا تغییرات اقلیمی باران را بدتر کرده است؟

ارتباط این رویداد خاص با تغییرات آب و هوایی می تواند نیاز به تحلیل بیشتری دارداما احتمالاً تغییرات آب و هوایی نقش داشته است.

آمباوم می گوید: «این نوع رویدادهای بارشی شدید ممکن است به دلیل تغییرات آب و هوایی شدیدتر شوند، زیرا جو گرمتر بخار آب بیشتری را در خود نگه می دارد. تغییر دما همچنین می تواند بر الگوهای گردش جوی تأثیر بگذارد به گونه ای که بارش را تغییر دهد.

به عنوان مثال اخیر مطالعه دریافتند که همان نوع طوفانی که باعث این رویداد شدید بارانی شد، از سال 2000 تاکنون 95 بار در منطقه رخ داده است و بیشترین شیوع را در شبه جزیره عربستان در ماه های مارس و آوریل دارد. اما همچنین افزایش طول مدت چنین طوفان هایی را از سال 2000 در امارات مشاهده کرده است که ممکن است با گرم شدن دما مرتبط باشد.

مدل سازی آب و هوای دیگر مطالعه افزایش 10 تا 25 درصدی بارندگی سالانه در امارات را تا اواسط قرن پیش بینی می کند که با بارش شدیدتر مشخص می شود.

موضوعات:





Source link

پیمایش به بالا